Léleköntő

A Nem Adom Fel Alapítvány
Autizmus programja

Miért fontos az intenzív, magas óraszámú fejlesztés a korai időszakban?

Számos tanulmány igazolja, hogy az autizmussal élő gyermeket nevelő családok számára a leghatékonyabb segítséget azok a korai fejlesztő programok nyújtják, melyek a szülőt, mint segédterapeutát is bevonják a fejlesztés folyamatába, illetve külön hangsúlyt fektetnek a szülők „képzésére”. A szülőket, mint segédterapeutákat bevonó beavatkozások előnyei közé tartozik a magas intenzitással kivitelezhető fejlesztés lehetősége. További előnye, hogy a szülők folyamatosan tudják biztosítani gyermekük számára a speciális segítségnyújtást, míg a szakemberek nem mindig elérhetőek. Ramey (1998, id. Anderson et. al., 2006) tanulmányában az alábbi faktorokat nevezi meg, melyek a korai beavatkozások hatékonyságát jelentősen befolyásolják:

  • Fejlődéses időzítés (minél korábban kezdődik és minél tartósabb a beavatkozás, annál hatékonyabb),
  • A program intenzitása (minél több a fejlesztésekre fordított idő, annál nagyobb a hatékonyság),
  • A közvetlenül nyújtott tanulási tapasztalatok (a gyermek számára „kézzel fogható” tanulási tapasztalatok a leghatékonyabbak – cselekvésbe ágyazott tanulás fontossága!),
  • A program kiterjesztése és rugalmassága (az átfogó, több területet célzó eljárások hatékonyabbak a szűk fókuszúaknál),
  • Az egyéni különbségek felismerése (a fejlesztésnek a gyermek egyéni szükségleteihez kell igazodnia),
  • Rendszerszemlélet és a viselkedés fenntartása a környezet közreműködésével (a hatékony korai fejlesztő eljárások csökkentik a környezet viselkedésre gyakorolt negatív hatásait – a tanulásra ösztönző környezet kialakítása kiemelt szerepet kap a beavatkozás során).

Rendszerszemlélet és a viselkedés fenntartása a környezet közreműködésével (a hatékony korai fejlesztő eljárások csökkentik a környezet viselkedésre gyakorolt negatív hatásait – a tanulásra ösztönző környezet kialakítása kiemelt szerepet kap a beavatkozás során).

Segédterapeuták segítségével egyrészt a család túlterhelése nélkül biztosítható a szakmai közösség által javasolt (heti minimum 25, ideális esetben 40 órás) magas heti fejlesztési óraszám (Lord & McGee, 2001), másrészt a több személlyel történő kapcsolatteremtés a gyakorolt készségek általánosítását is lehetővé teszi a gyermek számára.

Copyright © 2016-2018. Minden jog fenntartva. by Gergeli